Boken 'Minoritetsspråk og flerspråklighet' av Espen Egeberg tar for seg den økende andelen av den norske befolkningen som har et annet førstespråk enn norsk. Denne utviklingen gir opphav til en rik variasjon av erfaringer og kunnskaper blant flerspråklige barn i barnehager og skoler. Mens dette fenomenet i mange tilfeller er en fordel, medfører det også en rekke utfordringer for både utdanningsinstitusjoner og fagpersoner som skal foreta psykologiske eller pedagogiske vurderinger. I denne boka kombineres internasjonal forskning med mange års erfaring fra utredning av barn og elever med både en- og flerspråklig bakgrunn. 'Minoritetsspråk og flerspråklighet' bygger videre på Egebergs tidligere verk 'Minoritetsspråklige med særskilte behov' fra 2007, men inneholder nå betydelige forbedringer basert på erfaringer fra utviklingsarbeid og samarbeid med fagmiljøer, skoler og barnehager. Boken presenterer en forbedret utredningsmodell, flere nyskrevede kapitler som er oppdatert i samsvar med den nyeste internasjonale forskningen, samt økt fokus på pedagogisk baserte vurderingsmetoder som er relevante for både skole og barnehage.