Boken "Muntlig fortelling i norskfaget" av Fridunn Tørå Karsrud utforsker hvordan både elever og lærere kan utvikle seg til dyktige fortellere, samtidig som den viser hvordan muntlige fortellinger kan integreres i klasseromsundervisningen. Hovedmålet med denne ressurserik boken er å aktivere elevenes fantasi og følelser, samt å styrke deres indre beredskap i læringsprosessen. Dette vil bidra til utviklingen av bred literacy. I sin reviderte utgave tar boka hensyn til Læreplan for Kunnskapsløftet 2020. Verket er delt opp i tre hoveddeler: 1) Hvorfor det er nyttig å arbeide med fortellinger; 2) Hva elevene kan lære gjennom fortellerarbeid; og 3) Metoder for å implementere muntlige fortellinger i undervisningen. Selv om den muntlige fortellingen har en lang tradisjon i grunnskolen, blir denne ofte undervurdert av norsklærere, som ofte anser den som en sekundær aktivitet i forhold til eksplisitt skriftspråkopplæring. Mange går glipp av den betydelige utviklingspotensialet som muntlig fortelling kan ha for barns og unges tekst- og tolkningskompetanse, samtidig som det fremmer livsmestring og personlig utvikling. Boken er ideell for lærerstudenter og lærere som søker inspirasjon til å berike undervisningen, og den er også relevant for dem som ønsker å forstå betydningen av muntlige ferdigheter i et moderne læringsperspektiv.