I boken 'Musikk – dannelse og eksistens' tar Øivind Varkøy et dypdykk i legitimeringen av musikkundervisning og utforsker den musikalske erfaringens iboende verdi. Gjennom 11 kapitler blir leseren guidet gjennom komplekse temaer som erkjennelse, dannelse, og eksistensiell erfaring, sett i lys av mange kjente tenkere fra ulike disipliner. Boken inneholder både nye og tidligere upubliserte tekster, samt reviderte og oppdaterte versjoner av Vince Varkøys tidligere artikler og essay som har vært publisert i både norske og internasjonale sammenhenger mellom 1994 og 2015. Fire av disse tekstene er et resultat av fruktbart samarbeid med Sigrid Røyseng, Petter Dyndahl, Inger Anne Westby og Hanne Fossum. Varkøy trekker på en rekke filosofiske perspektiver fra tenkere som Immanuel Kant, Søren Kierkegaard, Max Weber, Martin Heidegger, Otto Friedrich Bollnow, Hannah Arendt, Iris Murdoch, Pierre Bourdieu, Charles Taylor og Martha Nussbaum, og anvender deres tenkemåter i et musikkpedagogisk perspektiv. Boken representerer en viktig bidrag til forståelsen av musikkens rolle i menneskelig utvikling og eksistens.