Boken 'Organisasjonsidentitet' av Helene Loe Colman gir en grundig oversikt over den eksisterende forskningen og teorien knyttet til organisasjonsidentitet, samtidig som den illustrerer teoriens anvendelse med empiriske eksempler relatert til ulike organisasjonsfenomener. Forfatteren undersøker hvordan medarbeidernes oppfattelse av organisasjonsidentitet påvirkes i situasjoner som oppkjøp og fusjoner, samt betydningen av å ta hensyn til denne opplevelsen for å oppnå en vellykket integrasjonsprosess. I første del av boken får leseren innsikt i hva organisasjonsidentitet er, hvordan den utvikles, og hvordan den kan endres over tid. Dette spørsmålet om 'hvem vi er som organisasjon' har vidtrekkende konsekvenser for strategisk planlegging, endringsprosesser og virksomhetens ytelse. I den andre delen av verket videreutvikles disse innsiktene ved å utforske hvordan organisasjonsidentitet er integrert i selskapenes strategiutvikling, endring, samt i konteksten av oppkjøp, fusjoner og internasjonalisering.