Boken "Pedagogikk – en grunnbok, 2. utgave" gir en grundig og nyansert introduksjon til sentrale temaer innen pedagogikk. Med 21 forskningsbaserte kapitler bidrar fremstående forskere fra ulike områder til å belyse både den nyeste forskningen og dens implikasjoner for pedagogisk praksis. Gjennom boken utforskes pedagogiske grunnleggende problemer, begreper, teorier samt ulike praksisformer. Boken dekker en rekke viktige områder, inkludert ulike tradisjoner og teoretiske retninger, samt vitenskapsteoretiske utfordringer og essensielle praktiske spørsmål. Bidragene viser hvordan pedagogikk som fag henger sammen med og reflekterer mange aspekter ved dagens samfunn. Målgruppen for verket er studenter som studerer pedagogikk ved universiteter, samt de som tar undervisning og elevkunnskap i lærerutdanningene. Dette er en mer komprimert og målrettet utgave enn dens forgjenger, noe som gjør den til et verdifullt ressur for alle som ønsker å forstå pedagogikkens kompleksitet. Boken er strukturert i tre deler: Læring, Undervisning og vurdering, samt Det mangfoldige samfunnet.