Denne boken er en essentiel resurs for studenter som deltar i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og gir en grundig innføring i profesjons- og skoleutvikling. Forfatteren, Bjart Grutle, utforsker sentrale teorier innen organisasjonsfeltet og gir leseren innsikt gjennom konkrete eksempler fra den daglige skolevirkeligheten. Boken understreker at oppfatningen av skolen kan variere betydelig avhengig av hvilket perspektiv man har. Denne forståelsen er viktig for studenter som forbereder seg på læreryrket, ettersom det i stor grad påvirker hvordan de vil fungere som lærere i fremtiden. Grutle påpeker at en teachers' effektivitet ikke bare er knyttet til egne ferdigheter og kunnskap. Det er også avhengig av det kollegiale samarbeidet i skolemiljøet. Når studentene er ferdige med utdanningen, er det først da den reelle kompetanseutviklingen begynner; når de tar steget inn i et profesjonsfellesskap som bidrar til skolens samlede utvikling. Boken gir innsikt i skolens samfunnsoppdrag, der fokuset ligger på elevenes læring og utvikling, noe som blir en felles målsetting for både læreren og institusjonen.