Boken 'Profesjonsveiledning' av Eva Bjerkholt utforsker veiledning som både et fagfelt og en praktisk teoertisk aktivitet. Målet med verket er å motivere leseren til å undersøke den historiske og teoretiske utviklingen av veiledning, noe som gir oss mulighet til å kritisk vurdere dagens veiledningslandskap. Boken presenterer et solid teoretisk fundament basert på vitenskapelige og empiriske metoder. Gjennom et sosiokulturelt perspektiv inspirert av Vygotsky, defineres veiledning som en dialogisk praksis som skjer innenfor en historisk, kulturell og institusjonell kontekst. Denne konteksten er ikke bare bakgrunn, men er også med på å forme og definere innholdet i veiledningen. I boka analyseres både formaliserte og uformelle veiledningsmetoder, og behovet for ulike tilnærminger som inkluderer flere kunnskapsformer og perspektiver, blir grundig diskutert. Kunnskapsgrunnlaget i 'Profesjonsveiledning' er støttet av en rekke empiriske studier samt historiske og teoretiske innfallsvinkler.