Produktbeskrivelse
Boken "Rådgivning i skole og barnehage" av Adam Vogt gir en grundig innføring i rådgivningens mangefasetterte rolle og oppgaver, spesielt innenfor barnehage og skole. Gjennom bokens tre deler får leseren innsikt i hvordan rådgivning handler om mer enn bare veiledning; det dreier seg om å hjelpe individer med å utforske sine egne situasjoner, bli bevisste på muligheter og sette seg mål. Rådgiveren fungerer som en fasilitator for selvhjelp, ved å lytte aktivt, gi tilbakemeldinger, oppsummere samtaler og utfordre tankemønstre. Den første delen av boka tar for seg arbeidsfeltet rådgivning. Her presenteres en oversikt over ulike arbeidsformer og oppgaver knyttet til rådgivningstjenester i utdanningssystemet, inkludert samarbeidet mellom pedagogisk-psykologisk tjeneste (pp-tjenesten), Statped, skolerådgivningstjenesten, Oppfølgingstjenesten og Skolehelsetjenesten. I den andre delen diskuterer boken flere teoretiske tilnærminger innen rådgivning og knytter disse til praktiske eksempler samt case-historier. Dette gir en plattform for refleksjon over egen praksis og hvordan man kan utvikle sin tilnærming til rådgivning. Hvilke perspektiver og teorier kan bidra til å styrke praktisk rådgivning? Bokens tredje del fokuserer på viktige arbeidsoppgaver og intervensjoner, som sakkyndighetsarbeid, kartlegging, direkte rådgivning med barn og unge, motiverende intervju, konsultasjon, kollegaveiledning og foreldrerådgivning, sett i et flerkulturelt perspektiv. Denne delen er orientert mot praktisk anvendelse, og inkluderer konkrete eksempler som klargjør sammenhengen mellom teori og effektiv praksis. «Rådgivning i skole og barnehage» er en viktig ressurs for ulike yrkesgrupper innen pedagogikk, spesialpedagogikk, sosialt arbeid og helsefag. Boken er spesielt nyttig for de som utfører rådgivningsoppgaver i barnehager og skoler, som pp-tjenesten, Oppfølgingstjenesten, Skolehelsetjenesten, skolerådgivere og spesialpedagoger, samt lærere som ønsker å forstå rådgivningsprosessen bedre.