Boken 'Relasjoner, tanker og følelser i skolen' utforsker hvordan lærere kan skape og styrke relasjoner med elevene, samt hvordan de kan samarbeide med kolleger for å fremme et sunt psykososialt miljø i klasserommet. Med Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 som utgangspunkt, gir forfatterne Leserne en dypere forståelse av tilknytning mellom relasjoner, tanker og følelser. Hvert kapittel presenterer grundig teoretisk og forskningsbasert kunnskap, kombinert med praktiske ferdighetsøvelser som lærere kan implementere i sitt daglige virke. Bokens kjerneprinsipp er at elever kan lære om disse viktige aspektene gjennom aktiv deltakelse i refleksjoner, samt ved å jobbe med varierte oppgaver og øvelser – både individuelt og i samarbeid med medelever og lærere. Øvelsene er tilpasset forskjellige aldersgrupper og kontekster, og mange av dem er også nyttige for lærerstudenter og skoleansatte i utviklingen av deres profesjonelle kompetanse.