Boken 'Samiske stemmer i skolen' er en viktig fagbok som presenterer et mangfold av perspektiver fra formidlere, forskere og lærere fra Sápmi. Denne teksten gir leserne en verdifull innsikt i urfolks rettigheter, tydeliggjort gjennom relevante internasjonale konvensjoner som FN-konvensjonene og Barnekonvensjonen, samt læreplanen (LK20). Boken utforsker de ulike samiske kulturene, inkludert marka-, lule-, skolte-, sjøsamiske, samt sør- og nordsamiske stemmer. Her belyses viktige temaer som koloniseringshistorie, samiske verdier og identitet, kosmologi, nomadiske tradisjoner, samt område- og generasjonsfellesskap. I tillegg adresseres betydningen av samisk språk, kultur, kulturforståelse og kultursensitivitet i utdanningssystemet. I henhold til læreplanen for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) er det nå et krav at alle norske lærere og utdanningsinstitusjoner inkluderer samisk historie, tradisjoner og pedagogiske perspektiver i sine læringsmål og prosjekter. Dette krever at utdanningsprogrammer kontinuerlig oppdaterer seg med kunnskap om mangfoldet og kompleksiteten i Sápmi. 'Samiske stemmer i skolen' er derfor en uvurderlig ressurs for lærere og studenter, samt alle som ønsker en dypere forståelse av samisk kultur og historie.