I "Skoleutvikling" deler fremstående fagpersoner og forskere sine perspektiver på prosessen og betydningen av skoleutvikling. Boken presenterer den nyeste forskningen og identifiserer viktige utviklingstrekk som kan påvirke skolen i årene som kommer. Leserne får innsikt i hvordan skoleutvikling kan analyseres fra ulike synsvinkler, inkludert lærerens perspektiv, ledelsesstrategier, læreplanutvikling og historiske kontekster. Boken stiller essensielle spørsmål om hva skoleutvikling innebærer innen forskning, politikk og praksis. For de som arbeider innen skolesektoren, er målet klart: å forbedre skolen for å gi elevene de beste mulighetene for læring. Varierende forståelse av kunnskap og metoder kan skape ulikheter i tilnærmingen til skoleutvikling, og den teoretiske eller metodiske bakgrunnen vil påvirke prosessen. Gjennom 15 kapitler presenterer boken en bredt spekter av perspektiver på skoleutvikling, hvor både overflaterte og dybdekunnskap får plass. Den er spesielt skrevet for studenter, lærere, skoleledere, lærerutdannere, forskere, og andre som er engasjert i utviklingsarbeid innen skolen.