Boken "Skriveutvikling og skrivevansker" utforsker barnas tidlige skriveutvikling fra barnehagen fram til mellomtrinnet. Forfatterne, eksperter innen spesialpedagogikk, pedagogikk, norskdidaktikk og lesevitenskap, gir en grundig innsikt i hvordan barn lærer å skrive og hvilke prosesser som skjer i denne utviklingen. De tar for seg normalforløpet for skriveutvikling, med særlig fokus på forebygging av skrivevansker blant barn som er i risikogruppen. Boken presenterer også ulike tiltak og strategier for å støtte barn som allerede sliter med vedvarende skrivevansker. Med nye norske forskningsfunn som belyser emner som navneskriving, læreres kartlegging av skriveferdigheter, og identifisering av mulige risikofaktorer, gir denne boken en omfattende oversikt over problematikken rundt skrivevansker. Litteraturgjennomganger av både nasjonal og internasjonal forskning avdekker viktige sammenhenger mellom skriveutvikling og tilrettelegging av individuelle tiltak. Begrepet skrivevansker blir også grundig drøftet, noe som gjør boken til en uvurderlig ressurs for lærere, studenter i barnehage- og grunnskolelærerutdanning, spesialpedagoger, forskere, og enhver som har en interesse for barns skriveutvikling og læring.