Boken "Små barn og medvirkning" presenterer et unikt samarbeid mellom to forfattere som harmonisk utfyller hverandre i sine perspektiver. Gjennom metaforen av å synge tostemt, formidler de hvordan deres ulike erfaringer og tilnærminger til arbeidet med småbarn gir en rikere og mer mangfoldig forståelse av medvirkning i barnehagen. Forfatterne bygger på både egne og studenters erfaringer, og trekker inn filosofiske perspektiver for å utvide rammene for hvordan man kan tenke om småbarnspedagogikk. Denne boka er ment å fungere som en kilde til inspirasjon, snarere enn å gi en fasit for metoder. Den inviterer til refleksjon og diskusjon blant personalgrupper og i utdanningen av førskolelærere. Etter tre års samarbeid, preget av felles undervisning i førskolelærerutdanning, har forfatterne utviklet et solid grunnlag for å bidra til fagfeltet. De har nå begge påbegynt stipendiatstillinger ved Høgskolen i Østfold og Universitetet i Stavanger, noe som ytterligere styrker den akademiske forankringen av deres arbeid. Målgruppen for boken omfatter primært studenter i førskolelærerutdanningen og fagpersoner i barnehagesektoren.