Boken 'Små barns læring' gir en grundig innføring i hvordan læring finner sted hos små barn i barnehagen, og er en del av serien 'De yngste i barnehagen - fra forskning til praksis'. I tråd med den nye rammeplanen er det et økt fokus på læring, noe som understreker at alle barn skal oppleve utvikling, læring og fremgang. For å støtte opp om disse prosessene er det viktig å tilby varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Boken er delt inn i tre deler: Den første delen belyser rammeplanens vektlegging av læring og progresjon, utforsker teoretiske grunnlag knyttet til tidlig utvikling og diskutere effektene av tidlig barnehagestart. Den andre delen tar for seg teorier om hvordan små barns læring skjer i sosialt samspill med andre. Den tredje og siste delen presenterer konkrete forslag til hvordan barnehageansatte kan fremme små barns læring gjennom naturlig sosialt samspill i hverdagen, samt gi råd for håndtering av manglende progresjon hos enkeltbarn. I tillegg inneholder denne delen et utvalg refleksjonsspørsmål som kan brukes til egenrefleksjon eller felles diskusjon blant pedagoger.