Boken 'Sosialt entreprenørskap i Norge' av Benedicte Brøgger utforsker en relativt ny og fascinerende tilnærming til næringsliv, som først ble introdusert på 1980-tallet. I takt med en økende global interesse for sosialt entreprenørskap, befinner Norge seg fortsatt i en tidlig utviklingsfase av denne praksisen. I kjernen av sosialt entreprenørskap ligger ideen om å kombinere samfunnsnyttige mål med innovative løsninger fra det kommersielle næringslivet. Forfatteren belyser hvordan sosiale entreprenører opererer på tvers av de tradisjonelle grensene i det norske samfunnet, motivert av hensynet til sosiale formål. Denne flerfaglige boken henter innsikt fra ulike disipliner, inkludert antropologi, økonomi, kulturstudier, entreprenørskapsstudier og statsvitenskap. Den presenterer viktige begreper innen sosialt entreprenørskap og utforsker de teoriene og miljøene som har vært grunnleggende i feltet. Gjennom et variert utvalg av praktiske eksempler, gir boken leseren en dypere forståelse av hvordan sosialt entreprenørskap opererer, samt hvordan ressurser som tid og penger kan mobiliseres for å skape en positiv samfunnsinnflytelse.