Boken "Spesialpedagogikk" gir en omfattende innføring i de teoretiske og praktiske aspektene ved spesialpedagogikk. Den utforsker grunnlaget for faget og stiller spørsmål ved hvordan man best kan inkludere barn og voksne med funksjonsnedsettelser i både skole og samfunn. Gjennom bokens sider vil leseren møte et spennende spenningsforhold mellom spesialpedagogikk som en praktisk profesjon, fokusert på å møte de konkrete behovene til barn og unge, og som en teoretisk disiplin, som har som mål å forstå og utfordre ekskluderingsprosesser i utdanningssystemet og samfunnet for øvrig. Bidragene presenterer både historiske perspektiver på spesialpedagogikkens utvikling, samt drøftinger rundt dens betydning i et postmoderne utdanningsmiljø. Denne boken er et uvurderlig ressursverk for spesialpedagoger, studenter og forskere som søker en dypere innsikt i spesialpedagogikkens kompleksitet som fagområde.