I "Språkstimulering" presenterer Bente Eriksen Hagtvet en dyptgående undersøkelse av førskolebarns skriftspråklige utvikling fra to- til seksårsalderen. Boken belyser hvordan barns lek med språket ikke bare fremmer deres språklige ferdigheter, men også styrker deres identitet og selvfølelse. Hagtvet bygger på et solid fundament av observasjoner, der hun har fulgt flere førskolebarn for å studere deres interaksjon med både tale og skrift. Forfatteren understreker at barn lærer språk gjennom aktiv bruk – først i dialog, og deretter ved å eksperimentere med språket i sin helhet. Boken retter seg mot førskolelærerutdanningen, samt til pedagoger som arbeider med barn i denne aldersgruppen. Den kombinerer teoretiske kapitler som drøfter sentrale utviklingsområder med praktiske eksempler og pedagogiske tiltak. Gjennom inspirerende og konkrete eksempler viser Hagtvet hvordan man kan stimulere barns språkutvikling, noe som gjør boken til en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å fremme et språkrikt miljø for de yngste.