Denne boken utforsker måtene man kan foreta en kritisk analyse av sakprosatekster, inkludert innholdsreklame, holdningskampanjer, nettsider, avisinnlegg og tekster i sosiale medier. Forfatterne henter teori og metodiske tilnærminger fra kritisk diskursanalyse, sosialsemiotikk og pragmatikk. De gir leseren verktøy til å identifisere både språklige og visuelle fremstillingsmåter i tekstene, samt belyser hvilke funksjoner disse har og hvordan de brukes for å påvirke og utøve makt i en stadig mer digitalisert samfunn. Boken inneholder en rekke illustrerende analyseeksempler og praktiske forslag til hvordan man kan gjennomføre tekstanalyser. I tråd med læreplanens vektlegging av kritisk literacy, gir forfatterne konkrete innspill til hvordan man kan jobbe med kritisk tekstanalyse i skolen. Denne oppdaterte utgaven inkluderer nye eksempler på analyser av komplekse digitale tekster, samt henvisninger til ny teori og forskning. Boken er en nyttig ressurs for både studenter og lærere som ønsker å utvikle sine analytiske ferdigheter.