Boken «Tidlig innsats - i en skole for alle?» utforsker betydningen av tidlig innsats i læring og utvikling for barn og unge. Den tar for seg hvordan tidlig innsats, sammen med tilpasset opplæring, er sentrale prinsipper i den norske skolens målsetting om å skape et læringsmiljø der hver elev kan oppleve mestring basert på sine individuelle evner og forutsetninger. Gjennom tidlig innsats kan skolen forebygge læringsvansker og utfordringer, samt sette inn passende individ- og systemrettede tiltak når problemer oppstår. Boken er strukturert i to hoveddeler. Den første delen består av flere kapitler (1-7) som adresserer overordnede perspektiver relatert til tidlig innsats, med fokus på dens rolle i utviklingen av skolens inkluderende praksis, forebyggende tiltak, små lokalsamfunn, spesialundervisning, elevens rolle, lærerens ansvar og skoleledelsens betydning. I den andre delen (kapittel 8-14) dykker man inn i mer spesifikke aspekter av tidlig innsats, deriblant tiltak for å fremme lese- og skriveferdigheter, matematisk forståelse og digital kompetanse. Boken er en viktig ressurs for lærere, skolledere og alle som er involvert i utdanningssektoren.