I Norge øker antallet barn som vokser opp med mer enn ett språk, noe som skaper viktige pedagogiske utfordringer for dem som har ansvar for deres læring og utvikling. Det er nødvendig med solid kompetanseutvikling for å kunne støtte disse barna på en effektiv måte. I den reviderte andre utgaven av "Tospråklig oppvekst og læring" utforsker Kamil Øzerk tospråklighet i dybden og presenterer ulike dimensjoner av tospråklig oppvekst blant barn fra minoritetsgrupper. Boken analyserer hvordan man kan fremme språktilegnelse, samt utviklingen av ordforråd og begreper, og argumenterer for at utfordringene som disse barna møter, krever tilpassede pedagogiske metoder og etisk forsvarlige holdninger. I tillegg inneholder arbeidet flere praktiske forslag til arbeidsmetoder og pedagogisk-metodiske ideer. Den er en uvurderlig ressurs for alle som arbeider med tospråklige barn, inkludert foreldre, barnehageansatte, studenter, lærere, barnevernspedagoger, spesialpedagoger og ansatte i Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT).