I 'Tribuner for dissens' undersøker Lisbet Skregelid hvordan engasjement i kunst, med særlig fokus på samtidskunst, kan berike våre liv. Boken tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt der ungdomsskoleelever gjennom tre år fikk muligheten til å besøke samtidskunstutstillinger som en del av undervisningen. Gjennom en eksperimenterende tilnærming til kunstdidaktikk ble elevene oppfordret til å revurdere sine forestillinger om kunst og oppdage hva som faktisk gjør kunsten engasjerende og meningsfull. Skregelid fremhever hvordan uenighet og motstand – det hun betegner som «dissens» – kan oppstå i møter med kunst, og hvordan dette kan bli en verdifull ressurs for selvinnsikt og nye perspektiver på både en selv og samfunnet rundt. Videre belyses hvordan kunst kan fungere som et demokratisk frirom, som åpner for meningsutveksling, forskjeller og debatt. I en tid der utdanningspolitikken ofte har en ensidig fokus på målbare resultater, gjenoppliver Skregelid den norske pedagogen og psykologen Helga Engs viktige tanke fra 1918 om en estetisk dreining i utdanningen og betydningen av kunst som et overordnet prinsipp i skolen. 'Tribuner for dissens' appellerer til et bredt publikumsinteresse, spesielt blant dem som er opptatt av kunstens og estetikkens rolle i både skole og samfunn.