Undervisningskunnskap i matematikk utforsker det mangfoldige landskapet av kunnskap som en matematikk-lærer må besitte for å gi effektiv undervisning. Boken stiller sentrale spørsmål om hva undervisningskunnskap egentlig innebærer, og hvilke faglige og didaktiske kompetanser som er nødvendige for å undervise i matematikk på en inspirerende måte. Denne vitenskapelige antologien samler flere bidrag som er nøye revidert i tråd med fagfornyelsen, LK20. Målet er å synliggjøre variasjonen innen lærerutdanningens matematikkfag, samt å fremheve den brede tilnærmingen til skolefaget matematikk. Bidragene tar for seg en rekke problemstillinger rundt matematikkoppgaver, spørsmål og situasjoner som oppstår både i klasserommet og i lærerutdanningen. Forfatterne analyserer disse fra ulike teoretiske og didaktiske perspektiver, med en klar kobling til kjerneelementene i matematikk fra LK20. I boken diskuteres ulike metoder for å arbeide med konkrete matematikkemner, filosofiske problemstillinger belyses, og det oppfordres til å inkludere matematikkens historie i undervisningen. Dette gir en omfattende innsikt i de mange fasettene av matematikkundervisning og er essensiell lesning for både lærere og studenter i matematikkfaget.