Boken 'Ungdom, danning og fellesskap' presenterer et verdifullt bidrag til forståelsen av ungdoms liv og utvikling, med fokus på danning og fellesskap i både skole og hverdagsliv. Gjennom en rekke artikler, skrevet av bidragsytere med ulik bakgrunn innen samfunns- og kulturpedagogikk, belyses sentrale begreper og problemstillinger i feltet. Innholdet dekker et bredt spekter av emner, fra frafall og tilhørighet til temaer som rus, Instagram, dataspill og lek. Det fremheves at ungdom som forskningsgruppe ofte har vært underprioritert, særlig for aldersgruppen 10 til 24 år. Mange studier på området har hatt et ensidig fokus på skole og læring, ofte motivert av politiske mål om arbeidslivskvalifisering. Det eksisterer derfor et behov for å supplere denne forskningen med perspektiver som er mer helhetlige, og som tar hensyn til de sosiale og kulturhistoriske dimensjonene ved ungdoms liv. Denne boken er et viktig steg i retningen mot å fylle dette kunnskapsgapet.