«Uten fasit» av Øyvind Brandt er en grundig utforskning av folkehøgskolepedagogisk tenkning og hvordan man kan realisere folkehøgskolens idealer for personlig, faglig og demokratisk dannelse. Boken er fylt med konkrete eksempler og observasjoner fra hverdagen i folkehøgskolen, noe som gir leseren verdifulle innblikk i denne unike skoleslagets virkelighet. Brandt begynner med å beskrive det han mener er essensen av folkehøgskolepedagogikk, før han går videre til å presentere ulike metoder og dialogverktøy som lærere og skoler kan benytte seg av. Han legger særlig vekt på betydningen av god internkommunikasjon, samt de yrkesetiske dilemmaene som kan oppstå blant personale på internatbaserte skoler. I de avsluttende kapitlene retter Brandt søkelyset mot skolens ledelse og gir argumenter for hvordan ledelse bør tilpasses folkehøgskolens verdigrunnlag. Hensikten med boken er å gi nye lærere og ansatte et solid fundament i folkehøgskolens danningstradisjon og understreker viktigheten av en demokratisk og dialogbasert tilnærming. Brandt ønsker å inspirere lærerne til å foreta veloverveide pedagogiske valg i møte med elever som er i en utviklingsprosess.