Boken "Utviklingssamtalen" av Lena Kjærland Flack og Kristian Holm er en praktisk guide som gir både lærere og skoler verktøyene de trenger for å gjennomføre meningsfylte og utviklende samtaler med elever og foresatte. Med utgangspunkt i erfaringer fra både elevens, lærerens og foreldrenes perspektiv, tar forfatterne opp hvordan utviklingssamtaler kan variere fra å være hyggelige møter til å bli mindre givende eller til og med unngås. Gjennom boken viser de hvordan disse samtalene kan bli verdifulle, energigivende og motiverende. Den legger vekt på viktigheten av gode relasjoner mellom lærere, elever og foresatte, og at utviklingssamtaler bør bidra til elevenes forståelse av sin egen læring. Forfatterne presenterer også konseptet med elevstyrte samtaler, der eleven selv planlegger og leder diskusjonen, og de tar for seg både fordelene og eventuelle ulemper med dette tilnærmingen. Videre inkluderer boken henvisninger til relevant lovgivning og praktiske caser som kan heve kompetansen i lærerkollegiet. Dette er en nyttig ressurs for alle som ønsker å forbedre kvaliteten på utviklingssamtaler i skolen.