Det finnes over 10 000 ph.d.-veiledere i Norge, og veiledning av doktorgradsstudenter er både et privilegium og en utfordring. Denne boken, 'Veier til god ph.d.-veiledning', gir deg innsikt i de essensielle ferdighetene som kreves for å navigere i veilederrollen. For å støtte stipendiater i å fullføre doktorgradsprosjektene sine, må veiledere besitte en solid fagkunnskap, ha en klar rolleforståelse og gode kommunikasjonsferdigheter. Boken tar opp vanlige utfordringer som skrivevegring, prestasjonsangst, prokrastinering, samt personlige problemer som kan påvirke stipendiater. Den stiller spørsmål som: Hvordan kan veiledere sørge for at stipendiater oppfyller tidsfrister? Hvordan skape forutsigbare forventninger i veiledningsrelasjonen? Hva skjer når prosjektet er tverrfaglig og involverer samarbeid mellom ulike disipliner? Hvordan håndtere kulturelle forskjeller som kan påvirke doktorgradsstudentens forventninger? Videre belyser boken hvordan kunstig intelligens (KI) former dagens doktorgradskandidater og vår tilnærming som veiledere. Med seks lettleste kapitler tilbyr denne boken en verdifull ressurs for alle som ønsker å styrke sine veiledningsferdigheter.