I januar 1936 ble en anmeldelse publisert i Pravda, kjent for sin blodige kritikk av den berømte operaen 'Lady Macbeth fra Mtsensk' av Dmitrij Sjostakovitsj. Anmeldelsen, fryktet for sine grammatiske feil og den mistenkte forfatteren, Josef Stalin selv, karakteriserte verket som 'ikke musikk, men møl', noe som satte en brutal stopper for Sjostakovitsj' karriere. Denne hendelsen skulle bli skjebnesvanger for komponisten, som ble sett på som en 'fiende av folket'. Selv om han senere ble rehabilitert, er den moralistiske stempelen som medløper og informant fremdeles en del av hans historie. I 'Tidens larm' utforsker Julian Barnes Sjostakovitsj' liv med en dyp medfølelse og forståelse. Barnses karakteristiske og presise språk, kombinert med en musikalsk rytme, gir ikke bare en dybde i beskrivelsen av Sjostakovitsj' kunst, men også en refleksjon over de utfordrende forholdene som preget kunsten under et totalitært regime. Boken er en hyllest til kampen for kreativ frihet.