Dette er den første omfattende behandlingen av den bemerkelsesverdige musikken og innflytelsen til Carla Bley, en banebrytende amerikansk jazzkomponist, pianist, organist, bandleder og aktivist. Med nøye oppmerksomhet på Bleys mangfoldige komposisjoner fra de siste femti årene, som strekker seg over avgjørende øyeblikk i jazzens og den eksperimentelle musikkens historie, gir Amy C. Beal en lenge etterlengtet fremstilling av en sentral skikkelse innen amerikansk musikk. Bley er kanskje best kjent for sin jazzopera 'Escalator over the Hill', hennes rolle i Free Jazz-bevegelsen på 1960-tallet, og hennes samarbeid med kunstnere som Jack Bruce, Don Cherry, Robert Wyatt, og Nick Mason, trommisen i Pink Floyd. Bley har dyktig navigert gjennom jazzlandskapet fra lett tilgjengelige, tradisjonelt baserte kontekster til kommersielt umulige, avantgarde verk. Beal belyser den imponerende variasjonen i Bleys arbeid, samt hennes bruk av parodi, sitater og motsetninger, og undersøker vokabularet Bley har utviklet gjennom sin karriere.