Onboard diagnostiske (OBD) systemer har vært en sentral del av bildesign i flere tiår, med OBD-II som ble obligatorisk i 1996 for alle biler som ble produsert i USA. Nesten alle aspekter av diagnostikksystemet har utviklet seg fra utslippskrav som ble stilt til bilindustrien. For å møte disse kravene har produsentene økt kompleksiteten i de elektroniske styringene og rapporteringen av feil. Heldigvis har det skjedd en viss standardisering i bransjen, noe som har gjort arbeidet til reparasjons teknikere og bilentusiaster noe enklere når de arbeider med disse utfordrende systemene. Å bestå utslippstester har blitt kritisk viktig for produsenter av høyytelses deler og installasjonsverksteder. Både det amerikanske miljøvernbyrået (EPA) og California Air Resources Board (CARB) har ilagt massive bøter for brudd på Clean Air Act basert på informasjon som er tilgjengelig fra bilens OBD-system. I dag krever mange stater at kjøretøy må bestå en OBD-sjekk.