Vi tror vi kjenner Handel's Messiah, etter å ha hørt det eller utført det så mange ganger. Men finnes det en annen måte å se på dette mesterverket? Hvem samlet tekstene? Hvorfor? Hvordan integrerte Handel sin egen åndelige forståelse av tekstene? I denne avhandlingen ser vi på komposisjonen fra den samme barokke estetiske vinkelen som komponisten benyttet: Affeksjonsdoktrinen – en tilnærming som tidligere ikke har blitt utforsket i forhold til Handel's Messiah. Denne doktrinen hevder at hver toneart, både store og små, fremkalte en bestemt, svært spesifikk, og ufrivillig emosjonell og åndelig respons hos lytteren. Når Handel stod overfor valget mellom å følge de etablerte reglene for musikalsk komposisjon eller å bruke den affekten som best passet til den bibelske teksten, valgte han nesten utelukkende affekten; med andre ord, han prioriterte åndelig innsikt fremfor tradisjonell komposisjon. Ved å legge de ulike affektene over hvert bevegelse av Handels komposisjon, avdekker vi den sanne kjernen og den åndelige dybden i komponistens mesterverk.