I "Begynneropplæringen" utdyper Marit Johnsen-Høines viktige aspekter ved læreplanen gjennom en grundig analyse av hvordan elevers uformelle språkkunnskaper og matematiske forståelse kan danne et solid grunnlag for læringsprosessen. Boken gir konkrete eksempler som viser hvordan elever utvikler, anvender og tilegner seg språk i ulike læresammenhenger. Fokusert på dybdelæring og utforskning, særlig i forhold til tall og talloperasjoner, presenterer forfatteren praktiske eksempler som belyser konstruktivistiske, sosiokulturelle og dialogiske perspektiver. Teorier om flerspråklighet og multimodal læring blir også utforsket, noe som beriker forståelsen av elevers læringsprosesser. Leseren får innsikt i hvordan elevers aktiviteter kan forstås gjennom linsen av kritisk matematikkundervisning og modellering, med vekt på elevenes evne til å argumentere og utvikle både algebraisk og algoritmisk tenkning. Begynneropplæringsperspektivet fremhever betydningen av at når elever tar til seg ny kunnskap, bygger de på eksisterende kunnskaper og språk, som er essensielt for sosialiseringsprosessen inn i matematikklæring. Denne tilnærmingen er avgjørende for læring på barnetrinnet og for elevenes utvikling som kompetente matematikere.