I "Matematisk tenkning på småtrinnet" presenterer Renate Jensen situasjoner som fremmer matematisk tenkning, undring og konstruktive matematikksamtaler blant elever. Med bakgrunn fra barnehagen har elevene allerede erfaring med å utforske og stille spørsmål, og Jensen reflekterer over hvordan man kan videreutvikle denne nysgjerrigheten i skolemiljøet. Boken inneholder konkrete oppgaver og praktiske eksempler som tydelig viser hvordan aktive elevsamtaler bidrar til en dypere forståelse av matematikken. Jensen legger vekt på viktigheten av at elevene får tid og rom til å stille spørsmål, utvikle sine egne forklaringer og utforske sammen med andre. For å skape et slikt læringsmiljø, må voksne spille en aktiv rolle ved å lytte, stille relevante spørsmål og gi verdifulle tilbakemeldinger. Hun understreker nødvendigheten av å bevisstgjøre både elever og lærere i deres roller; hvordan læringsarealet organiseres, og hvilke aktiviteter som fremmer elevmestring og lærelyst. Boken henter også inn praksissituasjoner fra småtrinnet, basert på Jensens arbeid med egne elever og hennes inntrykk fra ulike læringsmiljøer hun har hatt tilgang til. I tillegg inneholder den ideer til flere oppgaver og henviser til relevant litteratur for dem som ønsker å fordype seg ytterligere. Dette gjør "Matematisk tenkning på småtrinnet" til en verdifull ressurs for grunnskolelærere, samt en nyttig pensumlitteratur for de som studerer grunnskolelærerutdanningen GLU 1-7. Boken ble utgitt i august 2023. Renate Jensen har en solid bakgrunn som rådgiver i Etat for skole i Bergen kommune, i tillegg til mange års erfaring som lærer i grunnskolen, hvor hun har undervist i matematikk fra 1. til 10. trinn. Hun har også virket som timelærer i matematikk ved Høgskolen på Vestlandet og har en ledende rolle i LAMIS.