I takt med at barn utvikler sine ferdigheter, bruker mange tegning som et naturlig uttrykksmiddel før de lærer å skrive. Tegning gir dem muligheten til å utforske egne tanker, og bidrar til en dypere forståelse og økt selvtillit i deres egen læring. I 'Tegning som strategi' presenterer Mona Røsseland hvordan en bevisst integrering av tegning kan være et verdifullt verktøy for elevers læring, spesielt innenfor matematikk. Boken belyser hvordan tegning kan fremme samarbeid blant elever, samt støtte dem i å dele og utvikle strategier for problemløsning. Røsseland legger vekt på viktigheten av elevenes frie uttrykk i tegning som et matematikkspråk, samtidig som hun spesifikt adresserer anvendelsen av modelltegning. Dette inkluderer bruk av grafiske elementer som rektangler for å illustrere størrelser i tekst- og problemløsningsoppgaver. Boken inneholder en rekke praktiske eksempler på hvordan modelltegning kan brukes effektivt i forbindelse med ulike matematiske emner, deriblant de fire regneartene, brøk, prosent, forholdsregning og algebra. 'Tegning som strategi' er skrevet for lærere og fungerer utmerket som pensum i lærerutdanningen for trinnene GLU 1-7 og GLU 5-10. Forfatteren Mona Røsseland er tilknyttet lærerutdanningen ved Høgskolen på Vestlandet og har en doktorgrad i matematikkdidaktikk, samt en master i undervisningsvitenskap med spesialisering i matematikk.