Hvordan blir materielle kulturer til data? Hvilken betydning har dette, og for hvem? I "Cataloguing Culture" utforsker Hannah Turner hvordan de indfødte kulturer i Nord-Amerika har blitt utnyttet for vitenskapelig kunnskap, noe som har ført til en systematisk organisering, klassifisering og katalogisering som har resultert i aksepterte kategorier, navnekonvensjoner og stammeforeninger – mye av det uriktig. Boken undersøker hvordan kolonialismen påvirker museumbyråkratier, med Smithsonian’s National Museum of Natural History som referansepunkt. Turner strukturerer sin studie etter teknologier som har rammet museumsgjenstander gjennom de siste to hundre årene: feltopptegnelser, regnskap, kortkataloger, hullkort og til slutt databaser. Hun analyserer hvordan kategorier har blitt anvendt på etnografisk materielle kulturer og hvordan disse har blitt en rutine i føderale innsamlinginstitusjoner. Når urfolks fellesskap står overfor de dokumentære sporene etter imperialismen i sin kamp for å gjenvinne det som er deres, belyser dette aktuelle arbeidet tilgangen til og tilbakeleveringen av kulturell arv.