Mennesker er komplekse skapninger; vi kan ofte være uforutsigbare, emosjonelle og irrasjonelle. Disse faktorene kan skape betydelige utfordringer for organisasjoner som ønsker å operere etisk og i samsvar med gjeldende regler og forskrifter. I boken "Ethics and Compliance for Humans" belyser ekspert på bedriftskompleksitet, Adam Balfour, hvorfor avdelinger for etikk og overholdelse, samt HR og næringslivsledere, må ha mennesker i sentrum når de designer og implementerer etikk- og overholdelsesprogrammer. Balfours menneskesentrerte tilnærming appellerer til og er svært relevant for målgruppene hans. Programmene tar ikke bare hensyn til menneskers erfaringer, men beskytter også dem som er eller kan bli skadelidende på grunn av gale handlinger. Gitt de svimlende kostnadene ved brudd på overholdelse og integritet, samt innvirkningen av bedriftsmisligheter på mennesker og lokalsamfunn, er det avgjørende for organisasjoner å ha effektive etikk- og overholdelsesfunksjoner for å forhindre slike problemer. Programmer og retningslinjer som er ment for dette formålet må gå utover tradisjonelle tilnærminger.