Kulturelle organisasjoner har tradisjonelt vært beskyttet mot markedets harde realiteter takket være rike sponsorer og offentlige subsidier. Imidlertid har disse finansieringskildene blitt mer begrensede, noe som tvinger dem til å konkurrere om publikum. Noen har tilpasset seg denne nye virkeligheten, men mange har fortsatt vansker med det. Boken utforsker det konkurransedyktige miljøet som kulturelle organisasjoner nå opererer i, og hvordan de mest innovative aktørene revurderer sine markedsføringsstrategier. Disse organisasjonene anerkjenner at de henvender seg til en ny type kulturforbruker – en som er villig til å krysse grensen mellom populærkultur og høy kunst, men som samtidig ønsker en kulturell opplevelse som også underholder. Med mange eksempler fra både Storbritannia, USA og andre steder, vil denne boken være en nødvendig lesning for alle som arbeider innen kulturelle organisasjoner, i deres kamp for å tilpasse seg det nye markedsføringsmiljøet. Den fokuserer på de mest relevante aspektene ved markedsføring som står i direkte forbindelse med de utfordringene organisasjonene står overfor i dag.