Den niende utgaven av CHEMISTRY, skrevet av Steven og Susan Zumdahl fra University of Illinois Urbana-Champaign, har gjennomgått en omfattende oppdatering for å møte behovene til dagens undervisning i generell kjemi. Denne boken skiller seg ut ved å fokusere på en gjennomtenkt tilnærming til problemløsning, snarere enn blind memorering. Med et nytt fokus på kritisk systematisk problemløsning, inneholder denne utgaven også nye spørsmål for kritisk tenkning, samt interaktive databasert eksempler som hjelper studentene å lære hvordan de kan nærme seg og løse kjemiske problemer. Målet er at studentene skal utvikle evnen til å tenke som kjemikere, slik at de kan anvende problemløsningsprosessen i alle aspekter av livene sine. Denne boken gir studentene verktøyene de trenger for å bli kritiske tenkere: de oppfordres til å stille spørsmål, anvende regler og utvikle modeller, og evaluere resultater. I tillegg har Steven og Susan Zumdahl utviklet ChemWork, et nettbasert program inkludert i OWL Online Web Learning, som støtter deres pedagogiske tilnærming på en lignende måte som en instruktør.