Boken "Educating Exceptional Children, 15E" gir en grundig innsikt i styrkene og utfordringene knyttet til arbeid med elever med spesielle behov og deres familier. Skrevet av ledende eksperter innen spesialpedagogikk, fokuserer denne utgaven på hvordan man best kan støtte elever med funksjonsnedsettelser samt begavede og talentfulle barn. Med en styrkebasert tilnærming til elevenes behov presenteres en rekke pedagogiske strategier som er essensielle for å fremme læring og utvikling. Boken utdyper betydningen av et samarbeidsorientert teamarbeid og gir veiledning i bruken av Multi-Tiered Systems of Support (MTSS) for å adressere akademiske, sosiale, emosjonelle og atferdsmessige behov. Den tar også for seg hvordan de nyeste forskningsresultatene kan anvendes i undervisningen, samtidig som konkrete eleveksempler bringer teoriene til liv. Oppdateringer i denne utgaven tar for seg dagens økning i nettbasert læring, betydningen av tilhørighet, og strategier for å fremme oppmerksomhet og tilstedeværelse i skolemiljøet. Revisjoner inkluderer også nyere innsikt om genetikk, nevrologi, hjelpemidler, informasjonsprosessering og rådene fra Council for Exceptional Children.