Bokens 'Lean Is Not Mean' tar for seg hvordan langsiktig suksess med Lean som ledelsespraksis er avhengig av at utøverne er i stand til å identifisere forskjellene, både store og små, mellom Lean og tradisjonell ledelse. En av de mest fremtredende forskjellene gjelder måten Lean-ledelse må ledes på. Gjennom de siste tretti årene har flertallet av ledere anvendt Lean på en måte som har resultert i gode resultater for selskapet og dets aksjonærer, men som samtidig har hatt negative konsekvenser for ansatte, leverandører og andre viktige interessenter. Boken fremhever et avgjørende poeng: hvis det er grusomt, kan det ikke være Lean. Målet med Lean-ledelse er å skape resultater som er gunstige for alle involverte parter, inkludert ansatte, leverandører, kunder, investorer og lokalsamfunn. Dette verket gir ledere verktøyene for å lukke kløften mellom faktiske og ønskede resultater. Den inneholder 68 praktiske lærdommer som forbedrer forståelsen og utøvelsen av Lean-ledelse, og hjelper med å oppnå resultater som er til fordel for alle interessenter.