I boken 'From Class to Identity' tilbyr Jana Bacevic en nyskapende analyse av utdanningspolitikkens rolle i samfunnsendringer og etterkrigsutvikling i Vestlige Balkan. Gjennom en rekke case-studier som dekker utdanningsreformer i det tidligere Jugoslavia, fra tiåret før den voldelige oppløsningen til dagens reformer i etterkrigsrekonstruksjonen, avdekkes de politiske prosessene og motivene bak hver reform. Bacevic utfordrer de teknisk rasjonelle og preskriptive tilnærmingene som ofte dominerer litteraturen om utdanningspolitikk under sosiale transformasjoner. Denne boken gir et verdifullt eksempel på hvordan man kan inkludere sosiale, politiske og kulturelle kontekster for å forstå politiske reformer. Den knytter utdanningspolitikk til spørsmål om samfunnet som helhet, som hvilken rolle utdanning spiller i samfunnet, hvilken type utdanning som er nødvendig for å skape et 'godt' samfunn, og hvem som er målgruppen for utdanningspolitikkene, enten det er individer eller borgere.