Heritage and School Language Literacy Development in Migrant Children
Produktbeskrivelse
Boken "Heritage and School Language Literacy Development in Migrant Children" tar for seg utviklingen av lese- og skriveferdigheter hos barn som snakker arvespråk. Den presenterer funnene fra fire forskjellige kvantitative studier som undersøker hvordan leseferdigheter overføres i sammenheng med to- og flerspråklig utvikling. De empiriske studiene fokuserer på ulike elevgrupper, hovedsakelig fra forskjellige deler av Sveits, og fremhever potensialet som ligger i delte eller overførte ressurser mellom deres arvespråk og språkene som snakkes i regionene hvor familiene deres har immigrert. Målet med alle studiene har vært å forstå hvilke faktorer, både språklige og ikke-språklige, som bidrar til utviklingen av språkferdigheter i både arvespråk og skole språk. Teoretiske antagelser blir testet gjennom hypotesetesting, og generelt delte formodninger om tospråklig undervisning settes på prøve basert på innsamlede data. I tillegg adresseres metodiske utfordringer knyttet til undersøkelsen av språklig avhengighet.