I løpet av 1960- og 70-tallet investerte Amerika 20 milliarder dollar (omtrent 150 milliarder dollar i dagens verdi) for å sende mennesker til månen og 'vinne' den kalde krigen. Mens mennesker tok sine første skritt på en fremmed planet, ble det holdt protester ved Cape Canaveral som stilte spørsmål ved hvorfor penger skulle brukes på romfart når det er så mange problemer å løse på jorden. Nå, femti ett år senere, har et oligopol av kommersielle romfirmaer – SpaceX, Blue Origin og Virgin Galactic – begynt å sende sivile ut i rommet. Disse sivile representerer den første generasjonen av det som uten tvil vil bli en omfattende gruppe romturister. De kommersielle romselskapene har som mål å utvide tilgangen til rommet, finne nye energikilder, utvinne ressurser fra verdensrommet og kolonisere fremmede landskap. Men deres ambisjoner er drevet av en kapitalistisk og imperialistisk agenda, der målet er profitt på nye fronter. "Ground Control" bruker kulturantropologi for å kartlegge den kommersielle romindustriens utvikling mens den står overfor de sosiale, politiske og økonomiske konsekvensene av sine handlinger.