Utdanning har blitt likestilt med skolegang, men det er ikke nødvendigvis slik det må være. Etter hvert som skolen blir mer standardisert og testdrevet, og tar mer av barnas barndom enn noensinne, stiller både foreldre og lærere spørsmål ved skolens rolle i samfunnet. Mange utforsker nå og utvikler alternative utdanningsmetoder. I en overbevisende fortelling som presenterer historisk og moderne forskning om selvstyrt utdanning, belyser 'Unschooled' hvordan en variert gruppe individer og organisasjoner utvikler en eldre skolemodell for utdanning. Disse innovatørene utfordrer myten om at barn må bli undervist for å lære. De er foreldre som har sett hvordan skolens struktur kan kvele barnas naturlige nysgjerrighet og livsglede, samt andre som tidlig bestemte seg for å gi sine barn muligheten til å lære uten skole. Lærere som har forlatt offentlige skoler diskuterer opprettelsen av selvstyrte læringssentre for å la ungdommers medfødte læringsinstinkter blomstre, og gründere undersøker.