I 'Chokepoint Capitalism' retter forfatterne og aktivistene Rebecca Giblin og Cory Doctorow søkelyset mot den økende makten til Big Tech og Big Media. De beskriver hvordan konsernene i dag har oppnådd en slik grad av konsentrasjon at de utøver monopolmakt, som gir dem uforholdsmessig innflytelse over kjøpere og selgere. Dette fenomenet, betegnet som 'chokepoint-kapitalisme', skaper betydelige hindringer for konkurranse og gjør det mulig for disse selskapene å ta verdi som opprinnelig skulle tilfalle andre. Arbeidstakere i alle sektorer lider under presset fra disse maktstrukturer, men situasjonen er særlig kritisk for kreative yrkesgrupper. Boken gir innsikt i hvordan for eksempel Amazons bruken av digital rettighetsforvaltning (DRM) og nye økonomiske modeller har forandret landskapet innen bokutgivelse, samt hvordan plattformer som Google og Facebook tapper annonseinntekter fra nyhetsmedier. 'Chokepoint Capitalism' er et tydelig kall til handling for den kreative klassen og arbeidsbevegelsen, for å stå sammen mot den kraftige, utviltende dominansen fra store teknologiselskap.