I 'Being and The Birds' utforsker filosofen og filmkritikeren Derek Hawthorne den dype forbindelsen mellom Martin Heideggers tanker og Alfred Hitchcocks ikoniske film 'The Birds' fra 1963. Filmen skildrer en rekke brutale og uforklarlige fugleangrep på Bodega Bay, en stille fiskevær i California. Hawthorne argumenterer for at 'The Birds' fungerer som et Heideggeriansk 'ereignis', en dramatisk og grunnleggende transformasjon av vår forståelse av virkeligheten. I vår moderne tro på at vi er herrer over vår egen skjebne, avslører Heidegger det han betegner som 'humanisme' og avviser denne tankegangen totalt. 'The Birds' fremstår som en anti-humanistisk film, der alle illusjoner om å forstå og mestre naturen blir knust i løpet av en helg, og mennesket reduseres til maktesløshet overfor en ubegripelig mystikk. Hawthornes verk er kanskje den mest dyptgående og innsiktsfulle kommentaren om 'The Birds' som noen gang er skrevet. Han trekker på filmens innhold, den opprinnelige novellen av Daphne Du Maurier, produksjonshistorien og til og med den overraskende forbindelsen til Edvard Munchs 'Skrik'.