Prosjektet for global kunsthistorie krever en balansert behandling av kunstverk og en helhetlig tilnærming. Denne boken legger vekt på spørsmål knyttet til transculturale møter og utvekslinger som sirkulasjoner. Den presenterer en strategi som fremhever prosessene og forbindelsene mellom ulike kulturer, samtidig som den tar innover seg dynamikken som preger den nåværende globaliserte kunstverden. I innledningen fra redaktørene gis det en oversikt over den historiske bakgrunnen for denne tilnærmingen til global kunsthistorie, det enkelte båndet mellom teori og praksis understrekes, og det foreslås en nyevaluering av materialistisk historisme som en underliggende premiss. Bidragene i boken gir en oversikt over nåværende refleksjoner og forskning rundt sirkulasjonsspørsmål i forhold til global kunsthistorie og globalisering av kunst, både i fortid og nåtid. De tilbyr en variert tilnærming til behandlingen av ulike tidsperioder, regioner og objekter, og undersøker både historiografi og metodologi mens de presenterer individuelle perspektiver.