Boken 'Classroom Assessment' av James McMillan gir en grundig og lettfattelig innsikt i hvordan vurdering kan brukes for å forbedre elevers læring og motivasjon. Med utgangspunkt i nyere forskning og nye retninger innen feltet, viser denne kompakte og engasjerende boken lærere hvordan de effektivt kan benytte klassevurdering for å øke læringsutbyttet. Hovedstrategier og teknikker presenteres gjennom praktiske og realistiske eksempler, forslag og casestudier. Den oppdaterte utgaven legger særlig vekt på vurdering underveis (formativ vurdering) og gir en dypere dekning av selvvurdering, virkningen av standardbasert ansvarlig testing, kunnskaper, disposisjoner og ferdigheter for det 21. århundre, teknologi-forbedrede oppgaver samt vurdering av kulturelt mangfoldige elever. Hver kapittel inneholder hjelpemidler som støtter leserne i å lære og praktisere ferdighetene presentert, inkludert nye 'Teacher Corners' som illustrerer faktiske læreres refleksjoner rundt klassevurdering, innledende casestudier, kapittel oversiktskart, nye figurer og forslag til handlingsforskning.