Denne nydelige utgaven har et omslag trykket på sølv, som gir boken et elegant preg. Mot slutten av livet, sterkt inspirert av japanske vannhager, tilbrakte Monet mye tid i sitt kjære Giverny. Området var prydet med valmuer, blå salvie, dahliaer og iriser, og vannflaten ble kun forstyrret av bambuser og vannliljer. Hans vannhage ble opprinnelig skapt for å tilfredsstille hans behov for å være nær vann, samt å tilby et visuelt festmåltid som kunne nytes fra huset hans. Dammen ble forsynt av elven Ru, og sørgende piletrær og sølvbjørker hang over kantene, og ga en myk berøring til det frodige grønnere og blomstene under. Den berømte grønne trebroen som krysset vannet ble et sentralt fokuspunkt for mange av hans arbeider. Monet selv sa: 'Det tok meg litt tid å forstå vannliljene mine. Jeg plantet dem for moro skyld.' Dette markerte begynnelsen på arbeidet med det som sannsynligvis er den mest berømte maleriserien verden noen gang har sett.