Tidligere så vi ofte en økning i antall påmeldinger til keramikkurs når filmen Ghost ble sendt på TV. I dag er interessen kontinuerlig gjennom hele året. Dette er den høyeste interessen for keramikk og porselen siden 1970-tallet. Tilbakekomsten til det håndlagde er drevet av våre stadig mer digitale liv, og det er nå flere skapere, selgere og samlere enn noen gang før. Folk har også fått en ny trang til å eie unike objekter laget for hånd, inkludert de imperfeksjonene som følger med hender som skaper. Keramikk er det perfekte uttrykket for denne autentisiteten. I boka Clay får vi en grundig gjennomgang av den rike kunstneriske produksjonen til over 50 studio-keramikkere fra hele verden. Dette verket hedrer en ny generasjon av håndverkere som arbeider med leire, og gir oss et blikk bak kulissene på de unike og eklektiske tilbudene fra små studioer, istedenfor å fokusere på hva som skjer på det elitære gallerinivået.