Denne studien av Kevin Smiths debutfilm, 'Clerks', baner vei ved å utforske hvordan filmen befinner seg i skjæringspunktet mellom politiske og kulturelle trender som er relevante for alternative ungdomskulturer på tidlig 1990-tall. 'Clerks' (1994) er født av en spesifikk ungdoms subkultur, der det multimediale universet 'View Askewniverse' utviklet seg fra filmens opprinnelige utgivelse. Boken trekker på eksisterende tekster og bevegelser, inkludert Richard Linklater's 'Slacker' (1991), Douglas Couplands roman 'Generation X: Tales for an Accelerated Culture' og alternative rock-subkulturer som hadde utviklet seg fra og med 1980-tallet. Filmen presenterer en komisk fremstilling av det å jobbe som ung i 1990-tallets Amerika, og ble rost for sin autentisitet. Filmet på et beskjedent budsjett, bidro filmens rå estetikk sammen med en hard rock-soundtrack som primært bestod av uavhengige band, til å overbevise mange om at den kunne representere unge amerikanere, mye mer enn glatte, kommersielle Hollywood-produksjoner. Boken plasserer filmens betydning i denne kulturelle konteksten.